HEMA Click&Collect app

Voor HEMA hebben wij een Click & Collect app ontwikkeld. Deze app versoepelt het logistieke proces rondom het afhalen van bestellingen in HEMA-filialen.

De vraag

Voor de coronaperiode had HEMA al de ambitie om het logistieke proces rondom het ophalen van bestellingen in HEMA-filialen te verbeteren. Tijdens de eerste lockdowns werd deze urgentie alleen maar groter. De toegenomen hoeveelheid bestellingen leidde tot onoverzichtelijke situaties in het magazijn en bij het ophalen van de bestellingen. De vraag was hoe dit opgelost kon worden. Aanvullend bestond de wens om klanten sneller van dienst te kunnen zijn, door bestellingen door middel van “In Store Picking” ook vanuit de winkel samen te stellen.

In samenwerking met innovatiebureau Forty is de Click&Collect-app ontwikkeld. Medewerkers van HEMA gebruiken deze app om het afhaalproces te stroomlijnen en het magazijn georganiseerd te houden. Door het scannen van barcodes van pakketjes kunnen deze bij aankomst in de winkel worden gesorteerd in genummerde schappen. Wanneer een consument een bestelling komt ophalen, kan de app een QR-code scannen die eerder per e-mail is verstuurd. De app geeft aan in welk schap het pakketje zich bevindt, waardoor de tijd die nodig is om een bestelling uit te geven aanzienlijk wordt verkort.

De app faciliteert het In Store Picking proces door taken klaar te zetten voor medewerkers. Zij zien uit welke artikelen een bestelling bestaat. Met behulp van de barcode-scanner kan de bestelling worden samengesteld en wordt tegelijkertijd de voorraadinformatie actueel gehouden. Complete bestellingen worden vervolgens via het Click&Collect-proces gesorteerd en uitgegeven.

HEMA heeft winkels in meerdere landen dus de app ondersteunt meerdere talen. Dankzij een koppeling met Microsoft ActiveDirectory kunnen medewerkers met hun gebruikelijke HEMA-account inloggen. Voor de benodigde informatie over bestellingen is de app gekoppeld met de systemen van HEMA.

Waarom Lightbase

Lightbase is als technische partner geselecteerd vanwege onze uitgebreide ervaring met React Native en het integreren van complexere toepassingen, zoals de barcode-scanner in de Zebra-toestellen van HEMA.

Team en aanpak

De app is tot stand gekomen door een samenwerking tussen HEMA (producteigenaar en ontwikkeling van API's), innovatiebureau Forty (UX en implementatie) en Lightbase (technische projectleiding en ontwikkeling).

Uitrollen

De app wordt momenteel in tientallen winkels gebruikt en zal in de toekomst door steeds meer winkels worden ingezet. Tegelijkertijd voeren we incrementele verbeteringen door en zorgen we ervoor dat de app goed onderhouden blijft.

De samenwerking beviel goed en inmiddels hebben we voor HEMA ook een app ontwikkeld waarmee gebruikers artikelinformatie kunnen opvragen.