De gebruiksvriendelijke bezoekersapp voor Koninklijke Jaarbeurs

Voor Koninklijke Jaarbeurs, één van de grootste evenementen- locaties en organisatoren van Nederland, kregen wij de opdracht om een nieuwe bezoekersapp te ontwikkelen. Samen gingen we aan de slag voor een gebruiksvriendelijke app die de digitale bezoekerservaring verbetert en, het werk van de Jaarbeurs medewerkers efficiënter maakt.

De vraag

De bestaande app van Jaarbeurs voldeed niet meer aan de verwachtingen. Terwijl deze bedoeld was om bezoekers gemakkelijk voor te bereiden op hun bezoek aan evenementen, was de gebruikerservaring juist het tegenovergestelde. Zo waren de mogelijkheden van de app beperkt, werkte de navigatie niet goed en het beheren van content rondom evenementen was omslachtig.

De vraag van Jaarbeurs aan ons was daarom om een nieuwe app te ontwikkelen die bezoekers voorziet van alle benodigde informatie voor een vlot bezoek aan een beurs of evenement.

“De kracht van Lightbase is het vermogen om ons op het juiste moment uit te dagen en razendsnel te schakelen bij onverwachte problemen. Bij elke release zetten we grote stappen vooruit door de gebruikerservaring te verbeteren op basis van kwalitatieve en kwantitatieve data en door nieuwe functionaliteiten toe te voegen."

Evert Eckhardt, Product Owner - Koninklijke Jaarbeurs

De aanpak

We begonnen met een uitgebreide analyse van de bestaande app, waarbij we samen met de product owner van  Jaarbeurs alle verbeterpunten hebben geïdentificeerd. Een goede samenwerking stond hierbij centraal.

Tijdens de ontwikkeling hebben we de app doorlopend getest, zowel op kleine als op grote schaal. Zo werd de app door 100 gebruikers geëvalueerd tijdens het KreaDoe Lentefestival, waardoor we weer nieuwe inzichten kregen. Met de focusgroep is de eerste versie van de app getest en is hen gevraagd om verbeteringen en feedback, en een brainstorm voor eventuele doorontwikkelingen. Dit was een unieke ervaring om tijdens de ontwikkeling op zo’n grote schaal met gebruikers in gesprek te kunnen gaan.

Tijdens de ontwikkeling werd er nauw samengewerkt door de product owner van Jaarbeurs en Lightbase. Zo werd er twee keer per week een stand-up gehouden en was er aan het einde van iedere sprint van twee weken, een demo om feedback op te halen op het afgeleverde werk.

De oplossing

Uiteindelijk hebben we een nieuwe app ontwikkeld met een efficiënter content management systeem, waarmee content eenvoudig kan worden toegevoegd en beheerd. Zo wordt informatie over exposanten nu automatisch opgehaald uit een bestaand systeem.

Voor de interactieve plattegrond hebben we besloten of er bestaande software was die hiervoor gebruikt kon worden. Hiervoor was er bestaande software en is er uiteindelijk een externe partij ingeschakeld om dit goed te laten integreren in de app.

Lancering en resultaten

En wat gebeurde er na de lancering? De app werd direct zeer positief ontvangen. Binnen korte tijd stond deze al op nummer 2 in de categorie Zakelijk van de Apple Store. De oorspronkelijke verwachting vanuit Jaarbeurs was dat 10% van de app gebruikers daadwerkelijk een account zouden aanmaken. Deze verwachting hebben we meer dan waargemaakt met een percentage van 27%.

De Jaarbeurs app in de PlayStore

De Jaarbeurs app in de AppStore

Doorontwikkeling

Maar hier blijft de samenwerking niet bij. Jaarbeurs heeft de ambitie om de meest duurzame evenementenlocatie van Nederland te worden. Daar is de app een belangrijk onderdeel van. Zo vervangt deze inmiddels de papieren plattegrond en zal de app worden uitgebreid met functies zoals digitale parkeerkaarten en aanmeldingen voor workshops.

Kortom, we zijn volop samen aan het werken om de app verder te ontwikkelen en extra waarde te blijven toevoegen.